ICT a technologie > Informatika - rámec očekávaných výstupů

Informatika - rámec očekávaných výstupů

Data, Informace a modelování

První stupeň ZŠ

  • uvede příklady dat, která ho obklopují a která mu mohou pomoci lépe se rozhodnout; vyslovuje odpovědi na základě dat

  • při digitalizaci dat rozlišuje text, obrázek, video a audio; vybere nejvhodnější formu a výběr zdůvodní

  • vlastními slovy popíše konkrétní situaci, určí, co k ní již ví a znázorní ji

  • rozpozná různé modely, které reprezentují tutéž skutečnost

Druhý stupeň ZŠ

  • vysvětlí rozdíl mezi daty a informacemi; vyhodnocuje data a informace; odhaluje chyby v cizích interpretacích dat

  • při digitalizaci zvolí formát vhodný pro přenos a uchování informací a svou volbu zdůvodní; v případě potřeby kombinuje data různého typu

  • vymezí problém a určí, jaké informace bude potřebovat k jeho řešení; k popisu používá grafy, případně další ikonické modely

  • zhodnotí, zda jsou v modelu všechna data potřebná k řešení problému; vyhledá chybu v modelu a ve vlastním modelu chybu opraví; porovná svůj navržený model s jinými modely k řešení stejného problému a vybere vhodnější, svou volbu zdůvodní

Algoritmizace a programování

První stupeň ZŠ

  • přečte textový nebo symbolický zápis algoritmu a vysvětlí jeho jednotlivé kroky

  • popíše jednoduchý problém, navrhne a popíše jednotlivé kroky jeho řešení

  • upraví připravený postup pro obdobný problém; ověří správnost jím navrženého postupu, najde a opraví v něm případnou chybu

  • rozpozná různé algoritmy, které vedou ke stejným výsledkům

  • v blokově orientovaném programovacím jazyce sestaví program; program otestuje a opraví v něm případné chyby

  • rozpozná opakující se vzory, používá opakování a připravené podprogramy; používá události ke spouštění podprogramů

Druhý stupeň ZŠ

  • po přečtení jednotlivých kroků algoritmu nebo programu vysvětlí celý postup; určí problém, který je daným algoritmem řešen

  • rozdělí problém na jednotlivě řešitelné části a navrhne a popíše kroky k jejich řešení

  • rozdělí problém na jednotlivě řešitelné části a navrhne a popíše kroky k jejich řešení

  • upraví daný algoritmus pro jiné problémy, ověří správnost postupu navrženého i někým jiným, najde a opraví v něm případnou chybu

  • navrhne různé algoritmy pro řešení problému; vybere z více možností vhodný algoritmus pro řešený problém a svůj výběr zdůvodní

  • v blokově orientovaném programovacím jazyce sestaví přehledný program pro vyřešení zadaného problému; program otestuje a opraví v něm případné běhové a logické chyby

  • používá opakování, větvení programu, proměnné, podpogramy s parametry; používá události k paralelnímu spouštění podprogramů

Informační systémy

První stupeň ZŠ

  • v přirozených systémech rozezná jednotlivé prvky a vztahy mezi nimi

  • třídí a řadí objekty podle různých kritérií

  • pro vymezený problém zaznamenává do existující evidence číselná i nečíselná data; identifikuje chyby v evidovaných datech a navrhne opravu

Druhý stupeň ZŠ

  • vysvětlí účel informačních systémů, které používá, a identifikuje jejich jednotlivé systémové prvky a vztahy mezi nimi

  • vyhledává, vkládá, upravuje data přes uživatelské rozhraní; řadí a filtruje záznamy v tabulce; využívá při práci s daty v tabulce vzorce a funkce

  • vymezí problém a určí, zda při jeho řešení využije evidenci dat

  • nastaví pravidla pro práci se záznamy v evidenci dat

  • navrhne a vytvoří tabulku pro evidenci dat

  • vede navrženou evidenci dat, sleduje dodržování stanovených pravidel a postupů, hodnotí fungování evidence, opraví chyby, případně navrhne vylepšení

Počítač a jeho ovládání

První stupeň ZŠ

  • pojmenuje jednotlivá digitální zařízení, se kterými pracuje, vysvětlí, k čemu slouží

  • zaznamená, zobrazí, uloží, přenese, vytiskne data

  • rozlišuje operační systém, předinstalované a další aplikace

  • při práci využívá ovládací prvky a nástroje operačního systému, grafického uživatelského rozhraní a pracovní nástroje vybraných aplikací

  • rozpozná způsob propojení digitálních zařízení

  • propojí digitální zařízení, přistupuje k datům i na vzdálených počítačích a spouští online aplikace

  • rozpozná nestandardní chování digitálních zařízení a požádá o pomoc

  • dodržuje pravidla stanovená pro práci s digitálními technologiemi; respektuje bezpečnostní nastavení digitálních zařízení, se kterými pracuje; rozpozná podezřelé situace a informace na internetu a požádá o pomoc dospělou osobu

  • vysvětlí rozdíly mezi identitami ve fyzickém a v digitálním světě; vybírá informace, které o sobě může zveřejnit

  • uvádí příklady využití digitálních technologií v různém kontextu; zhodnotí výhody využití jednotlivých digitálních zařízení pro svou práci

Druhý stupeň ZŠ

  • určí charakteristické parametry typických částí počítačových soustav

  • využívá paměti, běžná vstupní a výstupní zařízení počítačových soustav

  • popíše typické úkoly operačních systémů jako prostředníků mezi uživatelem a počítačem.

  • cíleně přizpůsobí uživatelské prostředí osobním potřebám; použije odpovídající si nástroje v různých aplikacích

  • uvede příklady sítí a popíše jejich charakteristické znaky; vybírá nejvhodnější způsob k připojení digitálních zařízení do počítačové sítě

  • nastavuje oprávnění pro přístup ke sdíleným datům ze vzdálených počítačů i z online aplikací

  • poradí si s typickými závadami a chybovými stavy počítačů

  • vysvětlí možnosti a omezení technických a programových zabezpečovacích řešení, a dokáže usměrnit svoji činnost tak, aby minimalizoval riziko ztráty či zneužití dat

  • s vědomím odlišností mezi fyzickým a digitálním světem vytváří a spravuje svoji digitální identitu

  • orientuje se ve vývoji digitálních technologií a popíše, jak změny ovlivnily postupy v běžném životě; u předpokládaných trendů zhodnotí přínos a rizika změn


Zdroj: Národní ústav pro vzdělávání