ICT a technologie > Informatika - rámec očekávaných výstupů
ICT a technologie > Informatika - rámec očekávaných výstupů
uvede příklady dat, která ho obklopují a která mu mohou pomoci lépe se rozhodnout; vyslovuje odpovědi na základě dat
při digitalizaci dat rozlišuje text, obrázek, video a audio; vybere nejvhodnější formu a výběr zdůvodní
vlastními slovy popíše konkrétní situaci, určí, co k ní již ví a znázorní ji
rozpozná různé modely, které reprezentují tutéž skutečnost
vysvětlí rozdíl mezi daty a informacemi; vyhodnocuje data a informace; odhaluje chyby v cizích interpretacích dat
při digitalizaci zvolí formát vhodný pro přenos a uchování informací a svou volbu zdůvodní; v případě potřeby kombinuje data různého typu
vymezí problém a určí, jaké informace bude potřebovat k jeho řešení; k popisu používá grafy, případně další ikonické modely
zhodnotí, zda jsou v modelu všechna data potřebná k řešení problému; vyhledá chybu v modelu a ve vlastním modelu chybu opraví; porovná svůj navržený model s jinými modely k řešení stejného problému a vybere vhodnější, svou volbu zdůvodní
přečte textový nebo symbolický zápis algoritmu a vysvětlí jeho jednotlivé kroky
popíše jednoduchý problém, navrhne a popíše jednotlivé kroky jeho řešení
upraví připravený postup pro obdobný problém; ověří správnost jím navrženého postupu, najde a opraví v něm případnou chybu
rozpozná různé algoritmy, které vedou ke stejným výsledkům
v blokově orientovaném programovacím jazyce sestaví program; program otestuje a opraví v něm případné chyby
rozpozná opakující se vzory, používá opakování a připravené podprogramy; používá události ke spouštění podprogramů
po přečtení jednotlivých kroků algoritmu nebo programu vysvětlí celý postup; určí problém, který je daným algoritmem řešen
rozdělí problém na jednotlivě řešitelné části a navrhne a popíše kroky k jejich řešení
rozdělí problém na jednotlivě řešitelné části a navrhne a popíše kroky k jejich řešení
upraví daný algoritmus pro jiné problémy, ověří správnost postupu navrženého i někým jiným, najde a opraví v něm případnou chybu
navrhne různé algoritmy pro řešení problému; vybere z více možností vhodný algoritmus pro řešený problém a svůj výběr zdůvodní
v blokově orientovaném programovacím jazyce sestaví přehledný program pro vyřešení zadaného problému; program otestuje a opraví v něm případné běhové a logické chyby
používá opakování, větvení programu, proměnné, podpogramy s parametry; používá události k paralelnímu spouštění podprogramů
v přirozených systémech rozezná jednotlivé prvky a vztahy mezi nimi
třídí a řadí objekty podle různých kritérií
pro vymezený problém zaznamenává do existující evidence číselná i nečíselná data; identifikuje chyby v evidovaných datech a navrhne opravu
vysvětlí účel informačních systémů, které používá, a identifikuje jejich jednotlivé systémové prvky a vztahy mezi nimi
vyhledává, vkládá, upravuje data přes uživatelské rozhraní; řadí a filtruje záznamy v tabulce; využívá při práci s daty v tabulce vzorce a funkce
vymezí problém a určí, zda při jeho řešení využije evidenci dat
nastaví pravidla pro práci se záznamy v evidenci dat
navrhne a vytvoří tabulku pro evidenci dat
vede navrženou evidenci dat, sleduje dodržování stanovených pravidel a postupů, hodnotí fungování evidence, opraví chyby, případně navrhne vylepšení
pojmenuje jednotlivá digitální zařízení, se kterými pracuje, vysvětlí, k čemu slouží
zaznamená, zobrazí, uloží, přenese, vytiskne data
rozlišuje operační systém, předinstalované a další aplikace
při práci využívá ovládací prvky a nástroje operačního systému, grafického uživatelského rozhraní a pracovní nástroje vybraných aplikací
rozpozná způsob propojení digitálních zařízení
propojí digitální zařízení, přistupuje k datům i na vzdálených počítačích a spouští online aplikace
rozpozná nestandardní chování digitálních zařízení a požádá o pomoc
dodržuje pravidla stanovená pro práci s digitálními technologiemi; respektuje bezpečnostní nastavení digitálních zařízení, se kterými pracuje; rozpozná podezřelé situace a informace na internetu a požádá o pomoc dospělou osobu
vysvětlí rozdíly mezi identitami ve fyzickém a v digitálním světě; vybírá informace, které o sobě může zveřejnit
uvádí příklady využití digitálních technologií v různém kontextu; zhodnotí výhody využití jednotlivých digitálních zařízení pro svou práci
určí charakteristické parametry typických částí počítačových soustav
využívá paměti, běžná vstupní a výstupní zařízení počítačových soustav
popíše typické úkoly operačních systémů jako prostředníků mezi uživatelem a počítačem.
cíleně přizpůsobí uživatelské prostředí osobním potřebám; použije odpovídající si nástroje v různých aplikacích
uvede příklady sítí a popíše jejich charakteristické znaky; vybírá nejvhodnější způsob k připojení digitálních zařízení do počítačové sítě
nastavuje oprávnění pro přístup ke sdíleným datům ze vzdálených počítačů i z online aplikací
poradí si s typickými závadami a chybovými stavy počítačů
vysvětlí možnosti a omezení technických a programových zabezpečovacích řešení, a dokáže usměrnit svoji činnost tak, aby minimalizoval riziko ztráty či zneužití dat
s vědomím odlišností mezi fyzickým a digitálním světem vytváří a spravuje svoji digitální identitu
orientuje se ve vývoji digitálních technologií a popíše, jak změny ovlivnily postupy v běžném životě; u předpokládaných trendů zhodnotí přínos a rizika změn
Zdroj: Národní ústav pro vzdělávání